2012. Január 1-től kötelező az energetikai tanúsítás
minden használt ingatlan adásvételénél, is éven túl bérbeadásánál, szoc. pol-
nál!
Aki árulja vagy bérbeadásra kínálja a
lakását, annak a kereskedelmi médiában történő hirdetéskor jövő év január 9-től
meg kell jelölnie a lakás energetikai minősítését - egyebek mellett ezt
tartalmazza az a kormányrendelet tervezet, amely a kormány honlapján jelent
meg.
Az eredeti rendelet azt írja elő, hogy 2009-től aki eladja vagy egy évnél
hosszabb időre bérbe adja a lakását, annak kötelező elkészíttetnie az
energetikai tanúsítványt. Ehhez képest új szabály, hogy a hirdetésben fel kell
tüntetni az energetikai besorolást (az A, B, vagy más betűjelet). A tervezett
módosítás a bérletbe adók számára az egy évnél hosszabb bérbeadás esetében
2015-ig önkéntessé végéig teszi a kötelező tanúsítvány elkészíttetését. Így aki
él ezzel a lehetőséggel, az nem hirdetheti a bérbeadást. A tanúsítványt a
jövőben az építésügyért felelős minisztérium honlapján elérhető szoftverrel
kell elkészíteni, amely automatikusan kódszámot ad minden épületre. Az
adásvételi szerződést csak akkor fogadja el az ingatlan-nyilvántartás, ha
szerepel benne ez a kódszám.
A módosítások másik csoportja a költségoptimalizálással kapcsolatos.
Alapvető probléma, hogy csak annyira érdemes energetikailag javítani egy
épületet, hogy a ráfordítás megtérüljön annak az élettartama alatt. Kivételesen
engedélyezhető meglévő épületnél az előírt energetikai jellemzőtől való
eltérés, ha a megfelelés aránytalanul sokba kerülne, és nem térülne meg soha. A
kalkulációkban új épületnél 30 évvel, meglévőnél pedig 20 évvel kell számolni.
Az energetikai tanúsítvány továbbra is 10 évig lesz érvényes, de ha a
követelmények időközben változnak, akkor újra el kell készíttetni a
tanúsítványt. Ez azért érdekes, mivel a magyar szabályozás eddig nem
foglalkozott azzal az uniós előírással, hogy 2021-től már csak alacsony - közel
nulla - energiafogyasztású épületek kaphatnak építési engedélyt. A szigorúbb
előírások majdani megjelenése előtt készült tanúsítványokat tehát újra el kell
készíttetni. Végül új előírás a tervezetben, hogy nemcsak az azonos lakásoknál,
hanem az azonos terv alapján, azonos gépészettel készített családi házaknál sem
kell valamennyinél újra számolni a tanúsítványt, az első alapján kiállítható a
többire is.
Egy hűtő megvásárlásakor, már
tudjuk, hogy minél több A és minél több + szerepel rajta,annál jobban járunk.
Kitanulta a vásárló a modern kor jelzéseit. De mi a helyzet a lakások
energetikai besorolásával?
Mi is az energetikai tanúsítvány
lakások esetében?
Igazoló okirat, amely az épületnek
(önálló rendeltetési egységnek, lakásnak) a jogszabály szerinti számítási
módszerrel meghatározott energetikai teljesítőképességét tartalmazza.
Új építésű épületek (önálló rendeltetési egységek, lakások) esetén
az energetikai tanúsítvány 2009. január 1-től kötelező. Az okirat
elkészíttetéséről az építtetőnek kell gondoskodnia az épület tényleges
használatbavételéig, illetve legkésőbb az ekkor még hiányzó építési
tevékenységek elvégzéséig.
Meglévő
épületek (önálló rendeltetési egységek,
lakások) esetén az energetikai tanúsítvány
2012.
január 1-jétől lett kötelező az alábbi esetekben:
-
ellenérték fejében történő tulajdon
-átruházás,
vagy - egy évet meghaladó bérbeadás.
Ezekben az
esetekben az eladónak, illetve a bérbeadónak kell gondoskodnia a tanúsítvány
elkészíttetéséről, amelyet legkésőbb a szerződéskötésig kell átadnia a vevőnek
vagy bemutatnia a bérlőnek.
Erre szeretnénk felhívni olvasóink
figyelmét. Ez egy fontos költség, mellyel már a meghirdetéskor számolni kell!
A tanúsítványt a jövőben az
építésügyért felelős minisztérium honlapján elérhető szoftverrekel elkészíteni, amely automatikusan kódszámot ad minden épületre. Az adásvételi
szerződést csak akkor fogadja el az ingatlan-nyilvántartás, ha szerepel benne
ez a kódszám.
Érvényességi ideje 10 év, de minden
eladásnál újat kell készíttetni. Vannak persze kivételek, így többek között nem
kell energiatanúsítvány
• 50
négyzetméternél kisebb hasznos alapterületű épület esetében,
• évente 4 hónapnál rövidebb használatra szánt épületre
(üdülő), műemlék,
• helyi védelem alatt álló épületnél,
• mezőgazdasági épületre,
• sátorszerkezetekre,
• műhelyekre,
• illetve olyan épületre, ahol a belső technológiából
származó hő nyereség nagyobb, mint 20 W/m3.
Mennyibe kerül használt lakások esetén az energetikai
tanúsítvány?
Ha az épületek energetikai
jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet 5500
forintos óradíját vesszük, melyet meghatároz a tevékenységre, valamint
azt, hogy mindössze 2 óra számolható el egy lakás energetikai
tanúsítására, akkor ez 11000 forintot jelent. Ha ehhez a kiszállási díjat
is hozzáadjuk, akkor 1-2 ezer forinttal magasabb. De nagy valószínűséggel,
ennél sokkal mélyebbre kell majd nyúlni a pénztárcába, mert a rendelet csak az
új lakásokra vonatkozik!
Ennek következménye, hogy nincs 2 órás korlátozás, így
felszámolható lesz az:
·
odautazás
pl: ½ óra
·
a tervek
tanulmányozása (ha vannak), a helyszín felmérése 1 óra
·
a padláson
a határoló szerkezetek feltárása és visszajavítása 2 óra
·
a
zárófödém és a pincefödém szerkezetének vizsgálata a rétegterv megállapítása 1
óra
·
az
épületgépészeti rendszerek adatainak meghatározása, a jellemzők összeírása 1
óra
·
visszautazás
½ óra
·
otthon a
számítások elvégzése 2 óra
·
a
tanúsítvány feltöltése az adatbázisba, másolás, postázás a tanúsítvány
eljuttatása a megrendelőhöz ½ óra
Ez a rövidke számolás alapján 8 és ½ óra
megszorozva az 5500 Ft-os óradíjjal, már 46 750 Ft-nál járunk, és ki tudja, még milyen költségek
kerülhetnek majd felszámításra.
Irodánknak természetesen a legfontosabbak az ügyfelei, így kedvező
ajánlatot dolgoztunk ki a probléma megoldására:
Épületek energetikai tanúsítás munkadíja: Az energetikai
tanúsítás,az épület energetikai tanúsítvány kiállításának díja: Lakás: 70 m2-ig, 15.000.-
Ft Családi ház esetében: 70
m2-ig, 17,000 Ft; 71 - 120 m2-ig 18,000
Ft; 121 m2 -től 20,000 Ft. Az áraink tartalmazzák az ÁFA - t. E feletti
négyzetméter, egyedi, eseti megállapodás. Irodaházak 250.- Ft
+Áfa/nm, raktárak 200.-Ft+
Áfa/nm. Egyéb felépítményeknél szintén eseti, egyedi megállapodás kérdése. Kedvezményt tudunk adni, ha többlakásos társasház a tisztelt
Megrendelő. Budapest területén a
kiszállás díjtalan! Egyéb, rejtett költség nincs! Pest megyében 3.000.- Ft + Áfa, 100
km-es körzeten belül 10.000.- Ft + Áfa, 100 km-es körzeten kívül
15.000.- Ft + Áfa. |