Adózás
Kedvező változás a vagyonszerzési illetéknél!
Illetékmentessé vált a testvérek közötti öröklés és ajándékozás. Összefoglaljuk, kikre vonatkozik a mentesség és mit jelent ingatlan ajándékozása esetén.
2020. július 8-tól már nem kell sem ajándékozási, sem öröklési illetéket fizetni a testvérek közötti vagyonmozgások után.
Korábban az egyenes ági rokonok – például szülő és gyermek, nagyszülő és unoka – közötti öröklés és ajándékozás már illetékmentes volt, és a mentesség a házastársakra is kiterjedt.
A 2020. július 8-án hatályba lépett törvénymódosítás ezt a kört bővítette tovább a testvérekkel.
A változás azt jelenti, hogy testvérek közötti öröklés vagy ajándékozás esetén az így megszerzett vagyon értékétől függetlenül nem kell öröklési vagy ajándékozási illetéket fizetni.
Kikre vonatkozik az illetékmentesség?
Az illetékmentesség a vér szerinti testvérekre, a féltestvérekre és az örökbefogadáson alapuló testvéri kapcsolatokra is vonatkozik.
A szabály alkalmazásának feltétele, hogy a testvéreknek legalább az egyik szülője vagy örökbefogadója azonos legyen.
A folyamatban lévő ügyekre is vonatkozott a változás
A 2020-ban bevezetett illetékmentesség azokra az akkor folyamatban lévő ügyekre is vonatkozott, amelyekben a NAV 2020. július 8-ig még nem hozott végleges döntést.
Ha a vagyonszerzés után a NAV már megállapította az illetéket, de a döntés 2020. július 8-án még nem vált véglegessé, lehetőség volt a megállapított illeték törlését, illetve a már befizetett illeték visszatérítését kérelmezni.
Be kell jelenteni a testvérek közötti ajándékozást?
2020. július 8. óta a testvérként megszerzett ajándékot nem kell bejelenteni a NAV-hoz.
Ha a vagyonszerzési iratokból egyértelműen megállapítható, hogy testvérek közötti ingyenes vagyonszerzésről – öröklésről vagy ajándékozásról – van szó, külön kérelmet sem kell benyújtani: a NAV az illetékmentességet hivatalból biztosítja.
Ingatlan ajándékozásakor a mentesség az ingatlanügyi hatósághoz benyújtandó adatlapon is jelezhető.
Küld értesítést a NAV az illetékmentességről?
Az illetékmentes vagyonszerzésről a NAV nem küld külön fizetési meghagyást. Az illetékmentesség tényét az ügyiraton jegyzi fel.